Predĺženie železničnej trate do Užhorodu má historický význam

SlovenskoSpravodajstvo

Slovensko by si podľa Eduarda Buraša malo zobrať príklad z budovania infraštruktúry.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci s Ukrajinskými železnicami spúšťa od piatka 12. septembra priame vlakové spojenie z Bratislavy do Užhorodu bez potreby prestupu. Umožní to nový 22-kilometrový úsek trate so štandardným európskym rozchodom medzi stanicami Čop a Užhorod. V stanici Čop naďalej zostáva možnosť prestupu na, respektíve z prípojného nočného vlaku ukrajinského dopravcu do a z Kyjeva. 

Hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková pre Rádio Košice uviedla, že v tejto súvislosti sa očakáva presun cestujúcich z áut do vlaku:

„Ak odhliadneme od obdobia niekoľkých mesiacov po vypuknutí konfliktu, tak sa obsadenosť vlakov zásadne nemení, s výnimkou nárazových dní, ktoré súvisia s významnými udalosťami na Ukrajine, ako sú cirkevné sviatky, koniec/začiatok roka či koniec/začiatok školského roka. Zmena môže prísť práve zavedením priamych spojov do a z významného centra, ako je Užhorod.“

Podľa ambasádora Zakarpastska v Slovenskej republike Eduarda Buraša je nová linka pozitívnym prínosom nielen pre východné Slovensko či Bratislavu, ale aj pre ďalšie európske štáty. Vychádza však z historickej debaty v košickom mestskom zastupiteľstve.

„Keď som bol poslancom mesta 2006 – 2010, my sme vtedy na rokovaní v Užhorode rozprávali, to bolo vtedy hypoteticky, o tom, že bolo by dobré spojiť dve partnerské mestá, ktoré majú zmluvu od roku 1993, Užhorod s Košicami. Netrvalo to až tak „veľmi dlho“, ale ukrajinskej strane trvalo dvanásť mesiacov prác to, aby spojili Užhorod s Čopom, a, samozrejme, následne tie spojenia idú aj na Košice alebo na Bratislavu, na Budapešť a Viedeň, a to je len začiatok,“ priblížil Buraš s tým, že Užhorod je už teraz veľmi významným dopravným železničným uzlom Ukrajiny, ale rovnako tak aj centrom regionálneho hospodárskeho, politického, kultúrneho i sociálneho rozvoja Zakarpatskej oblasti. 

Foto
Bratislavu a Užhorod prepojí priame vlakové spojenie (Ilustračná fotografia) / ZSSK

Slovensko by si preto podľa Buraša malo brať v tomto smere zo svojho východného suseda príklad:

„Na to, že je vojnový stav a situácia tam nie je ľahká, Ukrajinské železnice týmto projektom ohromili viacerých európskych partnerov a podarilo sa im s grafickým a technologickým pokrokom týchto 22 kilometrov európskej koľaje medzi Čopom a Užhorodom. Je potrebné zdôrazniť, že táto trať je aj elektrifikovaná rozmermi 1435 mm. Projekty, ktoré Ukrajinci majú, tak sú skutočne ambiciózne, a kiežby len časť z toho my sme vedeli uchopiť pre infraštruktúru našich hraníc a využiť aj pre seba.“

Ukončenie tohto železničného projektu je podľa Buraša pre Slovensko výzvou:

„Veď si len zoberte, ako dlho sa u nás rekonštruuje trať smerom Humenné – Michalovce a ďalej a do dnešného dňa nie je sprevádzkovaná, a to už nehovorím o depe v Humennom. Nám v tom Bratislava nepomôže. Našou veľkou výhodou by bolo, ak by sa začal robiť diaľničný privádzač od Vyšného Nemeckého smerom na obchvat Sobraniec a na Michalovce, a zároveň začať s rekonštrukciou hraničného priechodu v oblasti terminálu nákladnej dopravy, pretože ten už nepostačuje.“

Slovensko sa podľa Buraša vzdalo jedného z projektov v hodnote 22 miliónov eur napriek tomu, že Európska komisia ho schválila. Súvisel s prepojením Maťovských Vojkoviec na Ukrajinu.

„Bude to veľká škoda, pretože ďalšia takáto príležitosť už nebude a východ Slovenska zostane skutočne takým mementom starých mostov, obcí bez obyvateľov a kanalizácií, ľudí bez možnosti sa zamestnať a budeme takým biednym kúskom Slovenska a východnej Európy a je to len na škodu. Zakarpatsko sa stalo jedinou ukrajinskou oblasťou, kde platí zóna voľného obchodu a aj to samo hovorí o niečom – je to o investíciách, o podpore podnikateľského prostredia, o využívaní možností, ktoré sú a zvýšení obchodu s partnerskými krajinami Európskej únie,“ skonštatoval Buraš.

Už teraz sa pritom plánujú aj ďalšie prepojenia Užhorodu s európskymi metropolami, napríklad s Drážďanmi alebo Zürichom. Na budúci rok je naplánovaná výstavba a elektrifikácia z Užhorodu smerom na Ľvov. Buraš dodal, že Ukrajina však musí myslieť v súvislosti s vojnou aj na bezpečnostné opatrenia:

„Jedno z opatrení, ktoré sa chystá, a je to spojené s tým, aby sa uľahčil prechod smerom do Maďarska a krajín Európskej únie, tak je to, že v blízkom čase by malo dôjsť k presunu stanovísk pre colné vybavenie smerom do Užhorodu. Ostanú potom už len vybavovacie kroky na jednotlivých hraničných prechodoch s krajinami Európskej únie. Zároveň od 12. októbra vstupuje do platnosti nový program pre všetky krajiny Európskej únie, ktorý súvisí s registráciou biometrických údajov všetkých, v tomto prípade Ukrajincov, ktorí vstupujú na územie Európskej únie.“

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

 

Komentáre