Cieľom pasportizácie bolo tiež získanie dát.
Prešovský samosprávny kraj (PSK) dokončil pasport cyklistických trás na svojom území. Cieľom tejto aktivity bolo zhromaždiť technické údaje a detailné informácie o infraštruktúre a objektoch nachádzajúcich sa na trasách. V rámci pasportizácie bolo zdokumentovaných 145 cyklotrás s celkovou dĺžkou viac než 3170 kilometrov. Kraj týmto spôsobom získal dáta o náročnosti trás, ich povrchu a type komunikácie. Pre verejnosť sú prístupné v aplikácii Cyklo PSK – pasport.
Kraj rozčlenil značené cyklotrasy do štyroch farebných kategórií podľa metodiky Slovenského cykloklubu. Červená farba je vyhradená pre trasy EuroVelo, hlavnú sieť cyklomagistrál a diaľkové trasy. Modré trasy predstavujú paralely k EuroVelu a cyklomagistrálam, ako aj dlhšie alebo náročnejšie regionálne a náučné cyklotrasy.
Do zelenej kategórie patria stredne náročné trasy. Žltá farba označuje jednoduché trasy, spájacie úseky medzi trasami a krátke odbočky vedúce k prírodným, historickým, kultúrnym či technickým pamiatkam v regióne.
„Z vykonaného pasportu vyplýva, že 98 percent zmapovaných cyklotrás v prešovskom regióne je, čo sa týka povrchu, vo výbornom, dobrom a vyhovujúcom stave. Presnejšie vo veľmi dobrom stave je vyše 1286 kilometrov cyklistických komunikácií, v dobrom cez 1129 a vyhovujúcom 693. V PSK je pritom v havarijnom stave necelých 2,7 kilometra cyklotrás,“ uviedla hovorkyňa PSK Daša Jeleňová.
Cyklotrasy sa klasifikujú ako cesty I., II. a III. triedy, pričom najväčší podiel – takmer 805 kilometrov – pripadá do poslednej kategórie. Trasy vedú aj po cestných, miestnych a účelových komunikáciách. Samostatne označených cyklotrás je 269,4 kilometra. Komunikácie sú tiež klasifikované ako cestné, miestne či účelové.
V rámci pasportizácie sa PSK zameral aj na identifikáciu nedostatkov na trasách – od výtlkov až po popadané stromy. Zároveň mapoval aj cyklistické značenie, ako sú cyklosmerovky, cyklošípky, informačné tabule, mapy a označovacie tabuľky, ako aj rôzne objekty nachádzajúce sa pozdĺž cyklotrás.
„Zdokumentoval napríklad 230 prístreškov, 110 priechodov pre chodcov a cyklistov, 87 závor a 71 mostov, ale aj prejazdy cez koľaje, autobusové zastávky, pramene, cyklistické nabíjačky, stojany a spomaľovače, požičovne bicyklov či kempingy,“ doplnila Jeleňová.
Primárnym účelom pasportu nie je podľa nej navigácia cyklistu v teréne, ale kvalitný manažment z pohľadu územia, teda krajskej samosprávy.
Zdroj: TASR