Carsharing v Košiciach, sme naň pripravení?

KošiceSpravodajstvo

Aktuálne sa služba testuje v hlavnom meste Maďarska.

Možnosť požičať si auto a nechať ho, kde chcete. To je carsharing, teda zdieľanie automobilov. Na Slovensku sa zatiaľ testuje len verzia s bicyklami, podobný projekt sa začal riešiť aj v Košiciach. Carsharing by podľa odborníkov mohol významne ovplyvniť kvalitu ovzdušia a dopravné zápchy vo veľkých mestách.

„Nemyslím si, že napríklad naše mesto Košice by dneska bolo pripravené na sto percent na carsharing. Ale väčšie mestá, väčšie aglomerácie, kde si možno aj komunálni politici povedia, že znečistenie ovzdušie je pre nás absolútne primárne, a bude carsharing. To je len otázka času a aj si myslím, že to príde,“ povedal prezident Zväzu automobilového priemyslu SR a bývalý rektor košickej Technickej univerzity Juraj Sinay.

Podľa neho budú však zdieľané autá využívať prevažne turisti a nie domáci. Skupina Mol, ktorej členom je aj Slovnaft, spustila takúto službu v hlavnom meste Maďarska, kde ju rovnako najprv testovali vo forme požičiavania si bicyklov. V januári už ale dali do obehu 300 áut.

„Uvažovanie o carsharingu na našom území, či už mesto Košice alebo iné mestá, bude závisieť od toho, ako bude tento projekt najprv úspešný v Budapešti. Pokiaľ by sa daný úspech dostavil a videli by sme aj zmysel spustenia v ďalších v mestách, budeme o tom uvažovať,“ uviedol Anton Molnár zo Slovnaftu.

Foto
Ilustračné foto / pixabay.com

Auto odomknete smartfónom

Podľa Zväzu automobilového priemyslu sa o bezpečnosť v zdieľaných autách netreba báť. Od klasického auta sa môže líšiť napríklad nárazníkmi. Tie nie sú lakované a sú plastové. A to z toho dôvodu, že tu častejšie dochádza k tomu, že sa autá „oťukajú“.

„Namiesto navigácie je v aute zabudovaná sharingová jednotka. To znamená, že zákazník príde, priloží svoj smartfón na čelné sklo, auto sa mu odomkne, v navigácii už má hodnotenie auta po stránke čistoty – či auto nie je poškodené. Zadá už len svoj pin kód a už minútovou tarifikáciou je spoplatnený a môže jazdiť po meste. Minútová tarifikácia závisí od toho, či auto jazdí, stojí na semafore alebo je niekde odparkované a čaká na toho nájomníka,“ vysvetlil zástupca výrobcu Zhi Dou pre Slovenskú republiku Branislav Kocper.

Takéto autá by sa mohli vyrábať aj na východe. Čínsky koncern Geely Auto si ale z plánovaného otvorenia fabriky v Európe najprv bude musieť vybrať Slovensko. Podľa politológa Michala Cirnera, ktorý sa pre Rádio Košice vyjadroval k aktuálnej situácii na Slovensku ale politická kríza môže odradiť aj potenciálnych investorov.

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

Komentáre