Aktualizované 18.10. 13.00 hod.
O necelé dva týždne spoznáme nové vedenie samosprávnych krajov, mestských častí, obcí, ale aj východoslovenských miest vrátane Popradu. O funkciu primátora sa tam uchádza šesť kandidátov. Redakcia Spravodajstva Rádia Košice im položila niekoľko otázok týkajúcich sa najpálčivejších tém, ktoré hýbu podtatranskou metropolou. Prečítajte si ich odpovede.
Anton Danko, Ing., 63 r., primátor mesta, nezávislý kandidát
Kandidát na primátora mesta Poprad Anton Danko nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.
Peter Dujava, Ing., 45 r., výkonný riaditeľ letiska, nezávislý kandidát
Kandidát na primátora mesta Poprad Peter Dujava nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.
Angela Františková, Ing., MBA, 46 r., hlavná kontrolórka obcí, Slovenská národná strana
1. Ako by ste chceli skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom meste?
Zásadným je tu strategický dokument „Plán udržateľnej mobility Poprad“. Ten musí byť v súlade s cieľmi pripravovaného PUM pre región Vysoké Tatry a súčasne PUM PSK. Práve prostredníctvom tohto dokumentu je možné stanoviť si konkrétne lokálne ciele, či už je to vytváranie bezemisných zón, alebo riešenie budovania a prevádzkovania statickej dopravy s dôrazom na zvyšovanie kvality životného prostredia. Zníženie individuálnej automobilovej dopravy, ktorá je hlavným problémom mesta, nie je nereálne. Dá sa dosiahnuť kombináciou opatrení vychádzajúcich zo špecifických požiadaviek Popradu a regiónu Vysokých Tatier. Samospráva musí byť silným partnerom PSK, a to najmä pri vyjednávaní riešení kritických dopravných problémov, akým je v Poprade napr. situácia na Štefánikovej ulici.
2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?
Zaostávanie mesta Poprad v čerpaní eurofondov je fakt. Odráža nevôľu samosprávy podrobovať vlastné aktivity prísnej kontrole a drobnohľadu štátu a EÚ. Pokiaľ túto situáciu chceme v Poprade zlepšiť, je nevyhnutné zvýšiť transparentnosť procesov samosprávy, odstrániť z nej korupciu a musíme byť pripravení reagovať na vyhlásené výzvy. Aktivity mesta v tomto smere by som podporila posilnením personálnych kapacít zameraných práve na možnosti zhodnotenia európskych investícií. Mesto by sa určite mohlo zapojiť do projektov na podporu obnoviteľných zdrojov energie, rozšírenie poskytovania sociálnych služieb či ochranu a obnovu ekosystémov a modro-zelenej infraštruktúry.
3. Čo považujete za najväčší problém vo vašom meste a ako by ste ho riešili?
Vážnych problémov je veľa: nedostupnosť mestských nájomných bytov, výpredaj mestského majetku, odliv obyvateľov, zmeny územného plánu na objednávku investorov, propagandistické mestské médiá, nízky index zelene, používanie hrubej sily mestských policajtov proti účastníkom konania, zakrývanie trestnej činnosti...Zúfalý stav vecí verejných v Poprade vystihuje aj prepad mesta v rebríčku transparentnosti z 20. na 59. priečku. Zdá sa, že kameňom úrazu je práve súčasný spôsob riadenia mesta. Mojou ambíciou ako bývalej prednostky MsÚ v Poprade a momentálne ako hlavnej kontrolórky obcí je vyriešiť tento stav postupným zavádzaním tzv. nového komunálneho manažmentu. V ňom by mal byť obyvateľ mesta partnerom samosprávy a spolumajiteľom jej rozhodnutí.
4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?
Programy pre integráciu sociálne slabých alebo znevýhodnených v meste Poprad prakticky neexistujú. Medzi zdroje financovania takýchto aktivít patria aj zmienené eurofondy. S ich využitím by mesto mohlo zriadiť chránené dielne, komunitné centrá, podporovať programy prevencie na školách alebo sociálnymi službami podchytiť drogovo závislých mladistvých. Ide o vypuklý problém, ktorý mesto ignoruje. Priestor pre inovácie v tejto oblasti je obrovský.
5. Kde vidíte mesto v roku 2026?
Mesto Poprad vidím umiestnené v prvej desiatke rebríčka transparentnosti. Vidím ho ako samosprávu, ktorej procesom budú obyvatelia rozumieť a budú mať chuť sa do nich zapájať. Kde dostupnosť bývania, sociálnych služieb a zdravých verejných priestranstiev bude samozrejmosťou, nie privilégiom. Mesto, ktorého obyvatelia sa nebudú báť zaklopať na dvere primátorky. Vidím ho ako skutočne slobodné, slovenské mesto, a to aj v dobe pandémie.
František Majerský, Mgr., 38 r., záchranár, Kresťanskodemokratické hnutie, Progresívne Slovensko, Sloboda a Solidarita, Starostovia a nezávislí kandidáti
1. Ako by ste chceli skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom meste?
Najväčším problémom pri dopravnej infraštruktúre sú kritické miesta v podobe lievikov, ktoré spôsobujú zápchy. Pre ich účelné odstránenie je nutné efektívnejšie prepojiť miesta práce a bývania novými prepájajúcimi komunikáciami, a to nielen pre autá a verejnú dopravu, ale aj pre cyklistov a kolobežkárov.
2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?
Prípravou jednotlivých potrebných projektov vopred, nielen v čase vydania výzvy. Najväčšie investície zo strany mesta je nutné vložiť do zníženia energetickej náročnosti verejných budov (najmä školy, škôlky), dovybavenia škôl pre kvalitné vyučovanie najmä pomôckami (tabule, počítače, projektory, tablety), úpravou školských areálov pre ich bezpečné užívanie a aktívne trávenie voľného času po vyučovaní. Okrem týchto investícií je nutné investovať do rozvoja dopravnej a technickej infraštruktúry pre prípravu rozvojových lokalít a štartovacích bytov pre mladé rodiny či zariadení pre seniorov v každej časti mesta.
3. Čo považujete za najväčší problém vo vašom meste a ako by ste ho riešili?
Nášmu mestu ušiel vlak najmä v oblasti energetickej bezpečnosti, využívania digitálnych služieb, rozvoja sociálnej politiky, podpory podnikateľského AJ prostredia v treťom, štvrtom sektore či investícií do vzdelávania (najmä školských budov). Pre riešenie týchto problémov sme pripravili komplexný program zaoberajúci sa všetkými zložkami, nielen športu. Predovšetkým veríme, že mesto tu má byť pre ľudí, nie naopak. Rovnomerným rozložením týchto investícií do jednotlivých oblastí bez nadmerného preferovania niektorej z nich môžeme pripraviť kvalitný rámec pre vyvážený, stabilný a prosperujúci rozvoj mesta. Už nemáme čas ani peniaze na pokusy.
4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?
Zapojením do spoluvytvárania prostredia, v ktorom žijú (byty, ulice). Sociálny podnik so zameraním na stavebnú činnosť pre sociálne bývanie a skultúrňovanie prostredia s prácou pre tých, ktorí si ju nevedia nájsť.
5. Kde vidíte mesto v roku 2026?
Mesto s naštartovanou výstavbou nájomných bytov s novými mladými Popradčanmi, úspešnými firmami aj v treťom a štvrtom sektore, spokojnými seniormi žijúcimi v ich štvrti. Bezpečné a zelené mesto, ktoré je cieľom pre bývanie a podnikanie pre jeho priateľský, transparentný a nápomocný prístup k jeho obyvateľom a spoločnostiam, ktorí v ňom podnikajú.
Ján Ondrišík, 50 r., podnikateľ, Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽANO), NOVA, Kresťanská únia (KÚ), Zmena zdola
1. Ako by ste chceli skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom meste?
V prvom rade je potrebné vypracovať generel dopravy, ktorého cieľom bude eliminovať súčasné a budúce problémy dopravnej infraštruktúry a zabezpečiť optimálne vynakladanie verejných prostriedkov pri zabezpečovaní dopravnej dostupnosti územia a mobility obyvateľstva s ohľadom na znižovanie emisií CO2 a nežiadúcich environmentálnych dopadov z cestnej dopravy. Mám pripravený návrh pre strategický dokument na uspokojenie potrieb obyvateľov a firiem v oblasti mobility v meste a jeho okolitých oblastiach. Zahŕňa možnosti obchvatu mesta Poprad, prehodnotenie trás a úpravu grafikonov MHD, zavedenie školských autobusov, riešenie odstavných plôch a parkovísk na sídliskách. Niektoré špecifické cestné body, napr. na ceste I/66 pod železničným mostom je potrebné vyriešiť v súčinnosti so ŽSR.
2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?
Slabé čerpanie fondov je podmienené zle nastavenými podmienkami a enormnou byrokratickou záťažou. Na Slovensku patrí do prioritných sfér životné prostredie, sociálna a zdravotná starostlivosť, vzdelávanie a ľudský kapitál, veda, inovácie, doprava. V programovom období 2021 – 2027 budú niektoré rozhodovacie právomoci presunuté na samosprávy. Schválený jednotný operačný program Slovensko dáva samosprávam dve miliardy eur, o ktorých budú môcť rozhodovať samostatne. Na úrovni krajov vznikli Rady partnerstva a tí spoločne tvoria Integrovanú územnú stratégiu (IÚS), čo je sedemročný investičný plán daného kraja. IÚS môžu obsahovať projekty z oblasti školstva, energetiky, dopravy, zdravotníctva, sociálnych záležitostí či životného prostredia, to sú východzie podmienky, na nich môžem stavať.
3. Čo považujete za najväčší problém vo vašom meste a ako by ste ho riešili?
Na tak rozsiahlu otázku tu nie je dostatok miesta na odpoveď. Každopádne doprava, nájomné bývanie, klesajúci počet obyvateľov, komunitné spolunažívanie, málo možností na trávenie voľného času, športoviská, odpadové hospodárstvo, životné prostredie, starostlivosť o starších občanov, regionálna spolupráca, korupcia. Opatrenia pre tieto oblasti mám čiastočne popísané na svojej stránke www.janondrisik.sk, bližšie o týchto témach diskutujem s občanmi na stretnutiach. Prioritou je projekt mestských nájomných bytov postavených z certifikovaných stavebných prvkov, vyrobených z komunálneho odpadu, čo okrem iného spomalí rast cien komerčného nájomného bývania, motivuje mladých ľudí ostať v Poprade, zvýši mobilitu pracovnej sily, pomôže sociálne slabším obyvateľom a šetrí životné prostredie.
4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?
Pri tejto otázke sa núka odpoveď, ktorá by bola len povrchným riešením následkov, nie však riešením príčin, prečo sa z niekoho stane neprispôsobivý občan. Viac hliadok mestskej polície v spolupráci so štátnou, rómske hliadky, viac sociálnych pracovníkov v teréne, podporenie projektu omamy, podpora OZ venujúcimi sa drogovej prevencii, rómskym otázkam, záchytné siete pre chudobou ohrozené skupiny, obmedzenie hazardu v meste, krízové centrum pre bezdomovcov, premyslená integrácia, pozitívna diskriminácia. To je niekoľko základných bodov, ktoré tvoria dobré východisko nielen pre elimináciu, ale aj odhaľovanie a riešenie príčin tohto problému. Vychádzam z toho, že neprispôsobivým sa nik nenarodí, ale stáva sa ním, preto je potrebné venovať sa najmä prevencii vzniku takého sociálneho statusu.
5. Kde vidíte mesto v roku 2026?
Mesto znovu presiahlo hranicu 50-tisíc obyvateľov, je atraktívne pre život v každej vekovej kategórii obyvateľstva. Mladí ľudia využívajú mestské štartovacie bývanie, migrujúce pracovné sily a dočasní obyvatelia mesta nemusia dať polovicu príjmu na nájom, starší občania majú dostatok možností na aktívne trávenie času. Pribudli športoviská, detské ihriská, kultúrne inštitúcie. Každej domácnosti sme vďaka vykonaným opatreniam v doprave a odpadovom hospodárstve ušetrili min. 150 eur mesačne. Doprava sa stala prístupnejšou, plynulejšou a pohodlnejšou. Energetické opatrenia prinášajú pozitívne výsledky v podobe úspor. Vzniklo niekoľko mestských podnikov, stúpla zamestnanosť. Turisti sa radi opakovane vracajú do nášho mesta, rozvíja sa regionálna spolupráca a využíva potenciál mesta pod Tatrami.
Marián Saraka, Bc., 42 r., vedúci dopravy, ODS - Občianski demokrati Slovenska, Demokratická strana, Šanca
Marián Saraka sa vzdal svojej kandidatúry na post primátora Popradu.
Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.