Vylepšený informačný systém v MHD v Prešove prispeje aj k lepšej orientácii cestujúcich

PrešovSpravodajstvo

V budúcnosti by mala byť zavedená platba kartou.

Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) má v 40 vozidlách nainštalované LCD monitory, ktoré postupne v spolupráci s dodávateľom informačného a tarifného systému vylepšuje. Cieľom je zlepšiť fungovanie a orientáciu cestujúcich. Novinkou bude aj zasielanie textových správ a možnosť online platieb priamo vo vozidle.

Prešovský dopravný podnik má v prevádzke 25 trolejbusov a 15 autobusov s LCD monitormi, ktoré slúžia na zobrazovanie rôznych informácií a oznamov. Hovorca DPMP Vladimír Tomek vysvetlil, že vo všetkých autobusoch a 10 trolejbusoch sú tieto monitory prepojené s palubným počítačom vozidla, čo umožňuje zobrazovať trasu linky a nasledujúce zastávky:

„Víziou do budúcna je zabezpečiť prepojenie aj zvyšných 15 trolejbusov s palubným počítačom. DPMP navrhol vlastnú grafiku rozmiestnenia informácií po vzore iných miest,“ uviedol Tomek s tým, že postupne je do autobusov nahrávaná nová verzia zobrazenia, ktorá ponúka výrazné biele písmo na tmavomodrom a sivom podklade:

„V rámci zobrazenia sa cestujúcim prehráva číslo linky a smer prepravy, najbližšia zastávka a štyri po nej nasledujúce. Okrem toho je pri zastávkach zobrazené tarifné pásmo, v ktorom sa daná zastávka nachádza a chronometráž, teda časové vzdialenosti medzi zastávkami.“

Foto
Desiatky vozidiel majú nainštalované LCD monitory / DPMP

Posielanie krátkych textových správ z dopravného dispečingu bude slúžiť ako online informovanie cestujúcich o rôznych mimoriadnych udalostiach v preprave. V pláne je aj zavedenie funkcie zobrazovania času odchodu spoja z východiskovej zastávky na vonkajších elektronických tabuliach vozidla.

„Tento systém už v podmienkach Slovenska využíva napríklad Žilina a Bratislava a slúži na lepšie informovanie cestujúcich, ale aj vodičov. Cestujúci, ktorý je na nástupnej zastávke, tak vidí, kedy má autobus odchod z prvej zastávky a nemusí opakovane nazerať do cestovného poriadku, prípadne si kontrolovať čas. Vodič na konečnej zastávke zasa vidí zostávajúci čas prestoja vozidla,“ povedal Tomek, ktorý dodal, že vo vozidlách by mala byť zavedená aj platba kartou:

„To si vyžaduje náročnejšiu technickú prípravu a finančné zdroje.“

 

Zdroj: SITA

 

Komentáre