Z ojazdených pneumatík môže vzniknúť podklad pre ihrisko, recyklácia sa na východe využíva

KošiceSpravodajstvo

Čo môže vzniknúť z ojazdenej pneumatiky? Pri troche kreativity stačí lano, aby z nej vznikla hojdačka. Recykláciou z nej môže ale vzniknúť aj gumená dlažba na detské ihrisko.

O pár týždňov tu máme obdobie prezúvania pneumatík na zimné. Čo spraviť s tými, s ktorými už nemáte žiadne plány na budúcu sezónu? Môžu sa vám povaľovať v garáži alebo sa ich môžete zbaviť ekologicky. Toto riešenie je zadarmo a využiť ho môžete v ktoromkoľvek pneuservise alebo predajni pneumatík. Viac nám o tom povedal majiteľ autoservisu v Košiciach Andy Spišiak. „Veľkoobchodná predajňa pneumatík je povinná odobrať opotrebované pneumatiky, aby nedochádzalo k čiernym skládkam. Potom existujú firmy, ktoré odoberajú pneumatiky na likvidáciu,“ povedal.

Takže ak si necháte pneumatiky vymeniť v autoservise, pokojne ich tam môžete nechať. Tam si ich už vyzdvihnú spoločnosti, ktoré sú zodpovedné za recykláciu. Pneuservisy pri tom obmedzujú len ich priestory. „Na uskladnenie máme obmedzené priestory, keďže nemôžu byť ponechané na priamom slnku. To je trochu paradox, pretože na vozidle na nich určite priame slnko pôsobí,“ dodal.

Keď sa limity zberného miesta naplnia, pneumatiky sa prevezú do závodu, ktorý ich vie spracovať. Najbližší je AVE SK v priemyselnom parku Kechnec. Pokračuje riaditeľ závodu na ekologické spracovanie pneumatík Július Benka. „V zmysle zákona o odpadoch na Slovensku má každý používateľ pneumatiky právo a zároveň povinnosť odovzdať pneumatiku akémukoľvek distribútorovi. Každý kto pneumatiky predáva alebo opravuje je povinný pneumatiky spätne aj odobrať,“ dodal.

Jednou z takýchto organizácii, ktoré sa starajú o spätný zber pneumatík v Slovenskej republike je Eltma. Tá má zberné miesta po celej Slovenskej a Českej republike. Viac nám v písomnom stanovisku uviedol Radim Filák, konateľ spoločnosti Eltma. „Eltma je nezisková spoločnosť, ktorá má autorizáciu na plnenie povinností výrobcov pneumatík, čo zahŕňa okrem iného aj zber a likvidáciu ojazdených pneumatík. Naša spoločnosť organizuje a financuje zber pneumatík priamo na miestach spätného zberu, čo sú obyčajne pneuservisy a predajne pneumatík. Zber je organizovaný externým dodávateľom, ktorý je vybraný na základe tendru pre každý kraj Slovenska,“ predstavil spoločnosť Filák.

Foto
ilustračná fotografia / Eltma

Eltma dohliada na to, aby sa pneumatiky dostali z pneuservisov do závodov, kde môžu byť ekologicky spracované. „Naša spoločnosť organizuje a financuje spracovanie pneumatík v súlade s Programom odpadového hospodárstva Slovenskej republiky. Pneumatiky sú v procese spracované – rozdrvené na granulát. Po vyseparovaní oceľových drôtov a textilu sa z granulátu môžu ďalej vyrábať rôzne produkty ako pásy pod koľajnice, podklady pre detské ihriská alebo dlažba,“ dodal konateľ.

A aj keď by si niekto mohol myslieť niečo iné, aj východniari recyklujú pneumatiky. „Eltma zváža pneumatiky z miest odberu po celom Slovensku. Dostatok zberných miest je aj na východe. Aktuálne máme v Košickom a Prešovskom kraji dokopy viac ako 500 zberných miest. Podľa intenzity odvozov pneumatík usudzujeme, že sú miesta odberu ľuďmi využívané,“ zhodnotil situáciu na východe.

Pneumatiky sa recyklujú aj neďaleko Košíc v závode AVE SK v priemyselnom parku Kechnec. O závode nám viac povedal jeho riaditeľ, Július Benka. „Ako závod na spracovanie pneumatík fungujeme od roku 2005. V závode pracuje asi 40 ľudí a je zameraný na výrobu gumeného granulátu z ojazdených pneumatík. Následne časť tohto gumeného granulátu zapracovávame do gumených výrobkov,“ povedal Benka.

Z ojazdených pneumatík tam vzniká masa, z ktorej sa môže ešte kadečo vyrobiť. „Napríklad gumené dlažby na detské ihriská rôzne priemyselné prvky, ktoré tlmia zvuk alebo vibrácie. Tieto výrobky ste mohli vidieť ako bokovnice koľajníc pri zrekonštruovaných tratiach električiek,“ predstavil výrobu riaditeľ.

Čo z recyklovanej pneumatiky ale nikdy nevznikne, je nová pneumatika. Riaditeľ závodu má zaujímavú analógiu na to, prečo by to nefungovalo. „To je rozdiel oproti rôznym kovom alebo plastom. Recyklátom sa nahrádza primárna surovina. Je to podobné ako chlieb. Keď z neho už raz spravíme strúhanku, z nej nespravíme ďalší chlieb. Gumeným granulátom nenahradíme vulkanizačnú gumu ale vieme ním nahradiť výrobky, ktoré by sa z nej pripravovali,“ dodal.

Pneumatika sa v prírode rozkladá aj 300 rokov a aj napriek tomu vidíme pneumatiky ležať v prírode či len tak popri ceste.  Koľko pneumatík sa ročne premelie v takom závode? Výsledné číslo vás možno zaskočí. „Podľa našich odhadov vzniká na Slovensku niečo okolo 22-tisíc ton opotrebovaných pneumatík z toho sa do nášho závodu dostáva asi 12 až 15-tisíc ton,“ uviedol Benko.

A ako taká recyklácia vlastne prebieha? Prirovnanie k chlebu a strúhanke malo svoje opodstatnenie. „Granulát sa vyrába sekaním a rezaním ojazdených pneumatík. Niekoľkostupňovým rezaním zmenšujeme kúsky pneumatiky na požadovanú veľkosť granulátu,“ vysvetlil riaditeľ. Keďže ide o rezanie zvyškov pneumatík na menšie kúsky, výroba granulátu nespôsobuje žiadne výraznejšie emisie, pri ktorých by sa spaľovali pneumatiky. „Nevytvárame emisie, keďže ide o mechanické a nie tepelné spracovanie pneumatík. Činnosti, ktoré vykonávame sú pod povoleniami životného prostredia,“ uzavrel Benka. Dodal, že na recykláciu a ekologické riešenia by sme mali myslieť nielen pri pneumatikách.

 

Autor: MARTIN MAJDÁK

Komentáre