Zle zaparkované kolobežky ohrozujú život okoloidúcich

VýchodSpravodajstvo

Mestá už upravujú pravidlá ich používania.

Kolobežky a kolobežkári na chodníkoch ohrozujú aj nevidiacich a slabozrakých. Okrem rýchlej a tichej jazdy je problémom aj nesprávne parkovanie. Únia nevidiacich a slabozrakých upozorňuje, že nechať kolobežku na okraji chodníka nie je vždy správne, ako sa mnoho ľudí domnieva. S cieľom vytvoriť priestory na odkladanie kolobežiek mimo chodníka sa plánuje obrátiť na ministerstvo vnútra a ministerstvo dopravy. Niektoré mestá už aj v tejto súvislosti upravujú pravidlá užívania týchto zdieľaných prostriedkov. Napríklad v Liptovskom Mikuláši sú kolobežkári povinní po ukončení jazdy odfotiť do aplikácie, ako odstavili kolobežku. Romana Nemcová z radnice pre Rádio Košice uviedla, že ešte pred samotným zavedením systému zdieľaných kolobežiek v meste predložili prevádzkovateľovi niekoľko požiadaviek:

„Napríklad sme určili lokality, v ktorých nie je umožnené pohybovať sa na zdieľaných kolobežkách, tiež sme požadovali reguláciu rýchlosti jazdy alebo parkovanie kolobežiek v centre len na vyhradených stojiskách. Pár týždňov po spustení služby sme zaviedli aj ďalšie bezpečnostné pravidlá, ktoré vyplynuli z praxe. Asi najzásadnejším je povinnosť odfotografovať kolobežku po ukončení jazdy, aby sme zabránili bezohľadnému ponechávaniu kolobežiek na uliciach. Tiež sme znemožnili odstavovanie kolobežiek na celom úseku cyklochodníka, aby nebránili v pohybe ostatým cyklistom. Po zavedení nových pravidiel sa množstvo nesprávne odparkovaných kolobežiek výrazne znížilo.“

Foto
Ilustračná fotografia / KOŠICE ONLINE

Problém so zle zaparkovanými kolobežkami však evidujú takmer všetky samosprávy, a to vrátane Košíc. Téme pravidiel sa venovalo aj mestské zastupiteľstvo na minulotýždňovom rokovaní. Na problematiku upozornil starosta Starého Mesta Igor Petrovčik:

„Poďme zregulovať tieto hlavne sharingové kolobežky, ale, samozrejme, aj tie ostatné, lebo ja som bol už osobne svedkom niektorých kolízií. V podstate aj ja som bol už raz ohrozený. A máme takisto množstvo podnetov od občanov a hráme sa ozaj s ohňom. A keď sa niečo stane, bude neskoro. A ako všetci poznáme, potom zrazu za týždeň budeme veci riešiť.“

Radnice sme sa ešte pred zastupiteľstvom pýtali, či neplánuje zaviesť prísnejšie pravidlá. Prípadne, či nepracuje na vlastných podmienkach prevádzkovania kolobežiek na svojom území. Odpoveď nám však prišla až po rokovaní. 

Na národnej úrovni zatiaľ neexistuje jednotná legislatíva, ktorá by umožnila mestám riešiť tento problém. Akákoľvek regulácia bola nateraz odkázaná na dohodu s jednotlivými prevádzkovateľmi. Snahou mesta Košice je regulovať prevádzku kolobežiek a ďalších zdieľaných služieb prijatím VZN. Chceli by sme ho pripraviť do konca roka. Cieľom je napr. zaviesť hranicu, koľko metrov od križovatky by nebolo možné nechať kolobežku. Postupne by sme to vylepšovali na základe aplikačnej praxe. Inšpiráciou môže byť pre nás napr. mesto Bratislava, kde je napr. kolobežku a bicykel možné bezplatne zaparkovať len na vyhradených miestach a inde je to za poplatok,“ uviedol hovorca mesta Dušan Tokarčík.

Zároveň pracujú na vymedzení jasných miest, kde bude parkovanie zdieľaných kolobežiek povolené. Tento proces je však podľa mesta zdĺhavý.

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

Komentáre