Projekt zahŕňal aj opravu priľahlých úsekov ciest.
V Chrasti nad Hornádom v okrese Spišská Nová Ves sa skončila rekonštrukcia mosta cez rieku Hornád, ktorá sa začala v marci. Projekt si vyžiadal zhruba 690-tisíc eur, pričom bol navýšený o viac ako 100-tisíc eur. Predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka priblížil, že most sa nachádza medzi Vítkovcami a Jamníkom a slúži pre osobnú aj nákladnú dopravu:
„Tento most mal naozaj krátku životnosť a bolo to spôsobené zlou údržbou v minulosti. Množstvo mostov by sa nemuselo rekonštruovať, ak by sa investovalo do údržby. Po odkrytí hornej časti mosta sa väčšinou nájdu ďalšie problémy spôsobené tým, že voda stojí vnútri, v zime zamrzne, rozťahuje sa a most sa rozpadáva. To bol aj tento prípad.“
Vzhľadom na to, že v súčasnosti sa údržbe mostov prikladá väčšia váha, mali by vydržať dlhšie. Stavebno-technický stav trojpoľového objektu bol na základe hlavnej prehliadky hodnotený ako veľmi zlý. Most z roku 1991 mal poruchy a nedostatky na oporách a svahoch pod ním, ktoré vznikli vplyvom zatekajúcich zrážkových vôd na spodnej stavbe aj nosnej konštrukcii.
Konateľ spoločnosti CMR Slovakia Milan Dreveňák skonštatoval, že mostný zvršok bol v havarijnom stave:
„Po otvorení mostovky sme zistili, že úložné prahy sú silno poškodené soľami, najmä na opore číslo štyri, čo spôsobilo degradáciu úložného prahu, ložiská pod nosníkmi boli povytiahnuté. Preto bolo treba konštrukciu dvihnúť, vymeniť ložiská a následne most opraviť podľa projektu.“
Projekt zahŕňal aj opravu priľahlých úsekov ciest vrátane ríms a chodníkov, čo ocenil aj starosta obce Chrasť nad Hornádom Ondrej Mihňák:
„Som veľmi rád, že všetko šlo podľa harmonogramu a podarilo sa most zrekonštruovať a bude ďalej slúžiť občanom. Myslím si, že práca bola kvalitne urobená.“
KSK zmodernizoval aj úseky ciest v Kolinovciach a Spišských Vlachoch či most pri Debradi v okrese Košice-okolie. V najbližších dňoch bude odovzdaný do užívania aj zrekonštruovaný most v Ploskom. Košická župa má pripravené aj ďalšie projekty financované z európskych zdrojov, ktoré odobrila Rada partnerstva KSK.
Trnka skritizoval postup pri schvaľovaní nenávratných finančných príspevkov, ktorý je zdĺhavý, kvôli čomu sa predražujú stavby:
„Takým najväčším mostom je nadjazd ponad železnicu v Trebišove, kde by mali byť náklady okolo deväť miliónov eur, pričom, keď sme to začali obstarávať, tak to bolo obstarané na šesť miliónov eur.“
Generálny riaditeľ Správy a údržby ciest KSK Vladimír Žiarny doplnil, že na území KSK je zhruba 150 mostov, ktoré sú po životnosti. Podľa jeho slov by sa mali zbúrať a nahradiť novými.
Zdroj: TASR

