Jednou z tém rokovania boli majetkové prevody.
Košickí mestskí poslanci mali podľa pôvodného programu popoludní rokovať o majetkových prevodoch. Hneď ráno však odsúhlasili, že si tieto body dajú na začiatok a rovnako presunuli aj návrh o zlučovaní mestských častí, ktorý predložil primátor Jaroslav Polaček. Majetkové prevody sa zaobišli bez diskusie a až na niekoľko výnimiek ich všetky odobrili. Neprešiel napríklad nájom nebytových priestorov pre Súkromnú strednú odbornú školu Bukovecká, ktorý poslanci neschválili ani po opätovnom hlasovaní. Prevod pozemku v Košickej Novej Vsi vypustili na návrh poslankyne Lenky Kovačevičovej. Pozemky na Grunte pre súkromnú spoločnosť neprerokovali kvôli nedodržaniu podmienok z predošlých zmlúv.
V slove pre verejnosť vystúpil Karol Kuzma, bývalý zamestnanec Dopravného podniku mesta Košice. Apeloval najmä na vyriešenie štúdie uskutočniteľnosti na verejnú osobnú dopravu zo strany mesta, ktorej ukončenie malo byť v máji minulého roka:
„Táto štúdia sa snaží nájsť odpoveď na päť problematík, či je potrebné rekonštruovať električkové trate, koľko treba prevádzkyschopných nových električiek a akou formou, či kúpiť, alebo generálkovať, akou cestou sa toto mesto má vybrať po stránke ekologizácie cestnej hromadnej dopravy, koľko nových ekologických vozidiel treba a či treba, kde a akú veľkú treba ďalšiu garáž pre cestnú hromadnú dopravu.“
Niektoré z bodov podľa neho vyžaduje aj zákon. Kritizuje, že štúdia, ktorú vypracovalo mesto, nedáva odpoveď na konkrétne otázky a nie je komplexná.
Ďalší z občanov, Kristián Kéžeľ vystúpil s témou medzigarážovej komunikácie na Michalovskej ulici, o ktorej hovoril aj v roku 2019. Po šiestich rokoch sa podľa neho neurobil ani jeden krok k zlepšeniu stavu miestnej cesty:
„Napísal som viac ako 350 emailov za 6 rokov s fotkami, ako voda zateká až do garáží. Pán primátor tu sedí, respektíve nesedí, na svojom poste aj vďaka nám, majiteľom garáží, ktorým v minulosti, predtým, než sa stal primátorom, sľúbil riešenia medzigarážových komunikácií a garážnici mu dali svoj hlas. Konkrétne ste sa pán primátor vyjadrili ešte v novembri 2014 ako kandidát na starostu Severu. Ľudia sú sklamaní, pretože na podnety dostávajú odpovede, ktoré nič neriešia.“
Primátor však počas tohto bodu na rokovaní chýbal a nemohol sa tak vyjadriť k týmto podnetom. Prihlásil sa však poslanec Dominik Karaffa:
„To sú účelové komunikácie, s vybudovaním kanalizácie, stavebného povolenia, nových ciest a všetkého. To sú milióny eur, keď napočítame tie metre štvorcové. A ja by som sa chcel opýtať, ktorý starosta by prezentoval pred svojimi obyvateľmi, že nebude opravovať cesty a chodníky, nebude dávať viac peňazí do verejného priestoru, ktorý využije širšia skupina obyvateľov, ale investuje do prístupových komunikácií ku garážam, ktoré dnes majú hodnotu desiatok tisíc eur.“
Viceprimátor Marcel Gibóda dodal, že ide o dôležitú tému, ktorú chce aj on sám vyriešiť:
„Pýtal som sa už niekoľkých právnych aj stavebných odborníkov, akým spôsobom môže mesto vstúpiť do už reálne vydaného stavebného povolenia. Ja by som iba navrhol, aby ste si kolegovia skúsili to rozobrať na Komisii dopravy a výstavby a ako by mohlo mesto vstúpiť do tohto. Ja som zatiaľ nepočul žiadne riešenie, ktoré by neznamenalo niekoľkomiliónové investície zo strany mesta.“
Niektorí poslanci tiež navrhujú vytvorenie občianskych združení, ktoré budú žiadať o financie na tento účel, iní zasa hovoria o tom, aby každý rok boli vyčlenené financie mesta na daný účel pre niektorú z mestských častí.
Autor: RÁDIO KOŠICE